- Een meerderheid van de Nederlandse bedrijven schoolt het eigen personeel niet bij op het gebied van artificial intelligence (AI).
- Dat blijkt uit onderzoek van carrièreplatform LinkedIn.
- Werknemers blijken juist en masse te vragen om dit soort bijscholing.
- Lees ook: AI kan wereldwijd 300 miljoen banen beïnvloeden: administratieve en juridische functies lopen grootste risico om te worden vervangen
Het gros van de Nederlandse bedrijven schoolt het eigen personeel niet bij op het gebied van kunstmatige intelligentie. Slechts iets meer dan een derde (36 procent) van de bedrijven doet dit wel.
Dat blijkt uit een enquête van carrièreplatform LinkedIn onder 108 hogere managers bij Nederlandse bedrijven.
Dit is mogelijk problematisch, omdat onderzoekers verwachten dat de techniek wereldwijd de aard van 300 miljoen banen kan veranderen. Een deel daarvan zou zelfs kunnen verdwijnen.
Werknemers willen meer leren over AI
Nederlandse werknemers zelf blijken juist maar wat graag meer te willen leren over kunstmatige intelligentie. Liefst zeven op de tien denken dat dit hen zal helpen bij hun carrière, blijkt uit een separate enquête die LinkedIn liet uitvoeren onder ruim 1.000 gespecialiseerde werknemers. Acht op de tien geven aan graag AI te gebruiken bij hun eigen werkzaamheden.
Er zou zo een kenniskloof op de werkvloer kunnen ontstaan, blijkt uit een derde enquête die LinkedIn liet uitvoeren onder 250 Nederlandse recruitmentmanagers. Driekwart van hen verwacht dat de kloof in vaardigheden tussen medewerkers de komende vijf jaar zal groeien.
Nederlandse bedrijven bang personeel te verliezen
Ondertussen blijft de krapte op de arbeidsmarkt onverminderd groot. In het vierde kwartaal van 2023 stonden er tegenover elke honderd werklozen 114 vacatures open, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Liefst 95 procent van de ondervraagde hogere bedrijfsmanagers is bang dit jaar personeel te verliezen, blijkt uit het onderzoek van LinkedIn. Ook meer dan de helft van de Nederlandse recruimentmanagers gaat voor 2024 uit van een toename in het personeelsverloop.
Het aanbieden van doorgroeimogelijkheden zien Nederlandse bedrijven als het belangrijkste gereedschap om talent aan boord te houden. Toch ervaren ze de nodige hobbels op de weg, zo blijkt.
Zo'n vier op de tien hoge managers klaagt over het zogenoemde fenomeen 'talent hoarding', waarbij managers de doorstroming van mensen uit hun team tegenhouden. Drie op de tien hoge managers geven bovendien aan dat werknemers bij hun bedrijf soms niet eens weten dat ze er kunnen doorgroeien.